logo
logo
logo

АВТОМОБИЛОТ КОЈ ГО ПРОМЕНИ СВЕТОТ И БЕШЕ ДЕЛ ОД КУЛТУРАТА – Слави 70 години, а се правеше и во Југославија

Vecer | 07.02.2025

АВТОМОБИЛОТ КОЈ ГО ПРОМЕНИ СВЕТОТ И БЕШЕ ДЕЛ ОД КУЛТУРАТА – Слави 70 години, а се правеше и во Југославија

Автомобилот кој го промени светот слави 70-ти роденден, направен е и во Крагуевац ФОТО

Фиат 600 беше првиот милионити модел на компанијата со седиште во Торино и симбол на повоената масовна моторизација.

Тоа бепе првиот модел од италијанскиот производител кој достигна милион продукции, додека преку своите бројни верзии се покажа како глобално успешен автомобил со мисија за масовна моторизација.

Почетокот на визијата – Фиат по Втората светска војна

Сенаторот Џовани Ањели го водеше Фиат до неговата смрт во 1945 година. Чувствувајќи го крајот, тој наводно го повика Виторио Валета на приватен состанок и му рече дека го именува за свој наследник на чело на империјата Фиат.

На смртната постела, Ањели му даде јасни упатства на својот наследник: „Виторио, направи го Фиат поголем! Отвори нови работни места и помогне во обновата на Италија! Нашите луѓе треба да ја истражуваат својата татковина во поевтини и подобри автомобили со значката на Фиат!“

Валета беше дел од Фиат од 1921 година и одлично ја разбираше визијата на својот шеф. Неговата мисија беше да ја продолжи масовната моторизација што Фиат ја започна со моделот 500 Topolino.

Предвоена визија – од Данте Џакоза до Мусолини

Во далечната 1936 година, Данте Џакоза ги постави темелите на евтин народен автомобил со Fiat 500 Topolino. Тополино беше популарен, но во 1950-тите беше време за модернизација.

Фиат имаше друга визија – производство на автомобили без класична шасија, со самоносечко тело.

Анализата на Опел во 1935 година покажа дека овој концепт има иднина. Фиат потоа разви два прототипа:

Модел 700 – автомобил со четири седишта (Мусолини го доби првиот прототип на подарок).

Модел 400 – помал автомобил со две седишта.

Мусолини, како и Хитлер, беше опседнат со идејата за масовна моторизација. Меѓутоа, војната го запре понатамошниот развој на овие проекти.

Повоен Фиат – нов план за луѓето

Џакоса не се откажа – по војната сфати дека две седишта се премалку за генерацијата што ќе го започне бранот „бејби бум“. Затоа дизајнираше четирисед со затворено тело и мотор во задниот дел.

Новиот проект беше наречен Tipo 100, а во фазата на прототип беа развиени три верзии:

- Преден мотор + погон на задните тркала (класичен концепт)

- Попречен мотор + погон на предните тркала (омилена опција на Џакоза!)

- Заден мотор попречно + погон на задните тркала

Иако Џакоза ја преферираше втората опција, директорите на Фиат донесоа поинаква одлука.

По смртта на Ањели, Валета го презема Фиат и дава зелено светло за развој на моделот 600.

Технички спецификации на првиот модел (1955):

- Тежина: 450 кг

- Мотор: 4-цилиндричен, 633 кубика, 22 КС

- Менувач: 4-брзински, мануелен

- Максимална брзина: 85 km/h

- Цена: 590.000 лири

Фиат 600 беше официјално претставен во март 1955 година на салонот за автомобили во Женева, а во април на салонот во Торино. За само еден месец Италија беше погодена од „пандемијата на Фиат 600“.

До 1957 година, Фиат 600 имаше дури 80% од италијанскиот пазар, а до крајот на првата година беа продадени 300.000 примероци!

Производството во фабриката Мирафиори беше подобрено – од 624 автомобили дневно на 839 на ден по две години.

Симбол на оптимизам и урбанизација

Фиат 600 не беше само автомобил - тој ја поттикна урбанизацијата на Италија. Семејствата се преселија во градовите, а со новите стандарди купуваа телевизори, фрижидери, машини за перење...

Познатиот Карло Абарт направи спортски верзии на Fiat 600. Неговиот Abarth 1000TC Radiale од 1960-тите имаше 106 КС и достигнуваше 208 km/h!

Фиат 600 не беше само италијански модел – тој се произведуваше во неколку земји:

Италија – 2.695.197 примероци (1955-1969)

Шпанија (SEAT) – 797.349 единици (1957-1973)

Аргентина (Fiat 600/600R) – 304.016 единици (1960-1982)

Германија (NSU/Fiat Jagst) – 171.355 единици

Австрија (Steyr Fiat 600) – краткотрајно производство

Југославија (Застава 750/Фиќа) – 923.487 единици (1955-1985)

Фиат 600/750, попознат како Фиќо, беше еден од најважните автомобили на поранешна Југославија. Се произведуваше во Крагуевац и беше симбол на економската стабилност и прифатлива мобилност.

Со речиси 5 милиони произведени единици, Фиат 600 стана симбол на индустриската револуција и трансформацијата на општеството. Беше евтин, практичен, иновативен и незаменлив дел од секојдневниот живот.

Тој ја иницираше масовната моторизација на Италија и Европа, им овозможи на луѓето да го истражуваат светот и стана статусен симбол на работничката класа.

Фиат 600 не беше само автомобил – тој беше дел од културата, историјата и секојдневниот живот на милиони луѓе.

© Vecer.mk, правата за текстот се на редакцијата

TailoredCV
logo

Vecer.mk е прв македонски информативен портал, основан во 2004 година.

2004-2025 © Вечер, сите права задржани

Сите содржини и објави на vecer.mk се авторско право на редакцијата. Делумно или целосно преземање не е дозволено.

Develop & Design MAKSMEDIA LTD Skopje Copyright © 2004-2025. Vecer.mk